torsdag 3 mars 2011

lillemans hörna

Lilleman delar rum med mig och karlen då vi för tillfället bara har ett sovrum. Som vanligt kan jag inte bara köpa färdiga saker utan måste tillverka dem själv. Detta för att jag får en bild i huvudet hur jag vill att något ska se ut, sen är det ju inte alltid att butikerna har just det som jag tycker är snyggt ;) Jag tycker samtidigt att det är väldigt kul att göra det själv.


Här är lillemans hörna.

Det första som jag inte hittade var ett överkast att ha i lillemans spjälsäng. Anledningen att jag behöver ett är att min katt Kissen hemskt gärna sover där på dagarna och jag vill inte att det ska komma massa katthår i sängen.

Tyget och vadden är köpt på Åhlens, det svarta tyget är det billiga IKEA-tyget för 25 kr/m.
Här är innan jag satte igång...


...och här kommer slutresultatet. Jag fodrade överkastet med vadd och sydde i alla konturer i tygets mönster. På så sätt blev det nästintill quiltat.


Jag gjorde även ett eget spälsängsskydd som matchar sänggaveln till våran dubbelsäng. Jag har använt tyg från IKEA både till spjälskyddet och till våran sänggavel, satinbanden är från Åhlens.


Som skötbord har jag IKEA's Sniglar som jag har målat vitt. Hittade ingen snygg skötbordsdyna så jag sydde en själv ;)


Den är gjord av vaxduk från IKEA, satinband och skumgummi från Åhlens. Jag tog skötbordets mått, lade till 10 cm på varje sida och klippte ut både vaxduken och skumgummit. Jag klippte sedan bort en 10x10 cm stor fyrkant i varje hörn (detta så att man kan "ställa"kanten upp"). Man syr ihop Vaxduken med utplacerade satinband först och sedan "stoppar" man den med skumgummi. Sy ihop öppningen och avsluta med att sy en stickning där kanterna ska vikas. Dada! It is done :) Lätt som en plätt :)


Ovanför lillemans skötbord har jag en tavla som jag har målat med Pantone pennor (Tria). Han älskar att ligga och kolla på den när vi byter blöja, antar att det är för att den reflekterar ljuset så bra :)


Så, så här ser lillemans hörna ut för tillfället :)

1 kommentar:

  1. Hej, hittat till din underbara skaparpblogg i min jakt på tåänk kring skötdyna till skötbordet! Är så less på de vi hittills köpt så nu ska jag se om jag kan sy en egen! Har lite fökjdfrågor!!!

    SvaraRadera